GRAFISK KOMMUNIKATION

Grafisk kommunikation har alltid förekommit, från grottmålningar och de första skriftsystemen, via handgjorda böcker, över Gutenbergs tryckteknik till dagens digitala kommunikation. I dag är samhället fyllt av visuella budskap med allt från trafikmärken, filmaffischer och informationsskyltar i det offentliga samhället till dagstidningar, livsmedelsförpackningar och postorderkataloger i hemmet. Ämnet grafisk kommunikation behandlar visuella budskap och hur de framställs för olika syften och sammanhang. Dessutom behandlar ämnet hur de grafiska idéernas gestaltning påverkar journalistik, information och reklam samt uttrycksformer inom design- och kultursektorn.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om de processer och tekniker som leder fram till grafiska produkter. Alla grafiska idéer skapas för en tänkt målgrupp och med ett budskap som har ett bestämt syfte. Begrepp som målgrupp och sammanhang, utifrån till exempel ålder och kön, är centrala för förståelsen av skapandet av grafiska idéer och ska därför behandlas i undervisningen. Utifrån de processer som studeras ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kreativa, estetiska och tekniska förmågor. Dessutom ska elevena ges möjlighet att utveckla förmåga att analysera processerna utifrån relevanta vetenskapliga metoder inom bildteori, kommunikationsteori och marknadsföringsteori. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om grafiska arbetsflöden och om hur delarna originalproduktion, bild- och färghantering, utskriftshantering och optimering för tryck eller webb bygger på varandra. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla ett relevant fackspråk. I undervisningen ska också olika förutsättningar för grafiska produktioner problematiseras, till exempel tidsramar, ekonomi och kvalitetskrav. I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att omsätta teoretiska resonemang om budskaps visualisering till praktisk produktion genom att de får använda olika grafiska uttrycksmedel med relevant teknik. Eleverna ska ges möjlighet att tekniskt framställa produkter och förbereda produkterna för ett mångfaldigande, till exempel genom tryckning eller publicering på webb. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att via muntliga, skriftliga och visuella redovisningar analysera grafiska produktioner samt att analysera olika tekniker, stilar och uttrycksmedel. Undervisningen i ämnet grafisk kommunikation ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om olika grafiska funktioner och de delar som ingår i det grafiska arbetsflödet.
  2. Färdigheter i att visualisera idéer och att använda manuella skisser och grafiska tekniker och program.
  3. Förmåga att motivera val av innehåll och grafiska uttryckssätt utifrån målgrupp, kontext och önskad effekt.
  4. Förmåga att planera och genomföra grafiska produktioner i relevanta grafiska program utifrån överenskomna ramar och kvalitetskrav.
  5. Förmåga att analysera och bedöma grafiska produkter och idéer utifrån olika aspekter, vetenskapliga modeller och teorier samt utifrån relevant lagstiftning.
  6. Förmåga att använda relevant fackspråk.

Kursen grafisk kommunikation 1 omfattar se sex punkterna ovan. I kursen behandlas grundläggande kunskaper i ämnet.

VAR ERBJUDER MIROI DEN HÄR KURSEN?

Gymnasiearbete – Vård

Mer information

GRAGRA01

Kursfakta

Kursnamn:Grafisk kommunikation 1
Kurskod:GRAGRA01
Kurslängd:25 Dagar
Gymnasiepoäng:100

Rekommenderade förkunskaper

Förutsättningar

– Adobe Creative suite: InDesign, Illustrator, Photoshop. Dessa finns tillgängliga för gratis prova-på-period i 30 dagar på Adobes hemsida:
http://www.adobe.com/se/downloads.html
När denna fria låneperiod är slut kan man hyra alla programmen för ca 700:- /månad, att hyra enstaka program är billigare. I denna kurs ligger störst focus på Indesign och Illustrator, men du kommer även ha nytta av Photoshop beroende på hur du väljer att arbeta.

– Valfritt ordbehandlingsprogram: t.ex. word eller Open Office. Det sistnämnda finns på nätet gratis för nedladdning.

Litteratur

Grafisk kommunikation. Bergström B, Lundgren P, Flessa G.
Förlag: Liber AB
ISBN13: 978-91-47-08791-4

Adobe InDesign CS6 Grunder
Förlag: Docendo AB.
ISBN13: 978-91-7207-984-7

Adobe Illustrator CS6 Grunder
Förlag: Docendo AB.
ISBN13: 978-91-7207-985-4

GRAGRA02

Kursfakta

Kursnamn:Grafisk kommunikation 2
Kurskod:GRAGRA02
Kurslängd:25 Dagar
Gymnasiepoäng:100

Rekommenderade förkunskaper

Grafisk kommunikation 2, bygger på kursen grafisk kommunikation 1.

Förutsättningar

– Adobe Creative suite: InDesign, Illustrator, Photoshop. Dessa finns tillgängliga för gratis prova-på-period i 30 dagar på Adobes hemsida:
http://www.adobe.com/se/downloads.html
När denna fria låneperiod är slut kan man hyra alla programmen för ca 700:- /månad, att hyra enstaka program är billigare. I denna kurs ligger störst focus på Indesign, men du kommer även ha nytta av Photoshop och även till viss del Illustrator beroende på hur du väljer att arbeta.

– Valfritt ordbehandlingsprogram: t.ex. word eller Open Office. Det sistnämnda finns på nätet gratis för nedladdning.

Litteratur

InDesign CS6 Fördjupning
ISBN:978-91-7207-992-2
Förlag: Docendo.se
Böcker som vi arbetat med i GK1 och som vi fortsätter med Grafisk kommunikation. Bergström B, Lundgren P, Flessa G.
Förlag: Liber AB.
ISBN13: 978-91-47-08791-4

Adobe InDesign CS6 grunder
Förlag: Docendo AB.
ISBN13: 978-91-7207-984-7