KEMI

Kemi är ett naturvetenskapligt ämne som har sitt ursprung i människans behov av att förstå och förklara sin omvärld samt i intresset för hur materia är uppbyggd och hur olika livsprocesser fungerar. Kemi behandlar materiens egenskaper, struktur och funktion samt kemiska reaktioner och förändringar.

Ämnets syfte

Undervisningen i ämnet kemi ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om kemins begrepp, teorier, modeller och arbetsmetoder. Den ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om naturliga såväl som av människan skapade kemiska processer. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förståelse av kemins betydelse för klimat, miljö och människokroppen samt kunskaper om kemins olika tillämpningar inom till exempel utvecklingen av nya läkemedel, nya material och ny teknologi. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla ett naturvetenskapligt perspektiv på vår omvärld. I undervisningen ska aktuell forskning och elevernas upplevelser, nyfikenhet och kreativitet tas till vara. Undervisningen ska också bidra till att eleverna, från en naturvetenskaplig utgångspunkt, kan delta i samhällsdebatten och diskutera etiska frågor och ställningstaganden. Kemi utvecklas ständigt i ett samspel mellan teori och experiment, där hypoteser, teorier och modeller testas, omvärderas och förändras. Undervisningen ska därför behandla teoriers och modellers utveckling, begränsningar och giltighetsområden. Den ska bidra till att eleverna utvecklar förmåga att arbeta teoretiskt och experimentellt samt att kommunicera med hjälp av ett naturvetenskapligt språk. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar förmåga att kritiskt värdera och skilja mellan påståenden som bygger på vetenskaplig respektive icke-vetenskaplig grund. Undervisningen ska innefatta naturvetenskapliga arbetsmetoder som att formulera och söka svar på frågor, planera och utföra experiment samt bearbeta, tolka och kritiskt granska resultat och information. I undervisningen ska eleverna ges tillfällen att argumentera kring och presentera analyser och slutsatser. De ska även ges möjlighet att använda datorstödd utrustning för insamling, simulering, beräkning, bearbetning och presentation av data.

Undervisningen i ämnet kemi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:

  1. Kunskaper om kemins begrepp, modeller, teorier och arbetsmetoder samt förståelse av hur dessa utvecklas.
  2. Förmåga att analysera och söka svar på ämnesrelaterade frågor samt att identifiera, formulera och lösa problem.
  3. Förmåga att reflektera över och värdera valda strategier, metoder och resultat.
  4. Förmåga att planera, genomföra, tolka och redovisa experiment och observationer samt förmåga att hantera kemikalier och utrustning.
  5. Kunskaper om kemins betydelse för individ och samhälle.Förmåga att använda kunskaper i kemi för att kommunicera samt för att granska och använda information.

Kursen kemi 1 omfattar de fem punkterna ovan.

VAR ERBJUDER MIROI DEN HÄR KURSEN?

Gymnasiearbete – Vård

Mer information

KEMKEM01

Kursfakta

Kursnamn:Kemi 1
Kurskod:KEMKEM01
Kurslängd:25 Dagar
Gymnasiepoäng:100

Rekommenderade förkunskaper

Kemi 1, bygger på grundskolans kunskaper eller motsvarande.

Förutsättningar

Litteratur

Syntes Kemi 1, 2a uppl.
Förlag: Gleerups.
ISBN: 9789140674180

Formler och Tabeller, 2a uppl.
Förlag: Natur och Kultur.
ISBN13: 9789127422452

KEMKEM02

Kursfakta

Kursnamn:Kemi 2
Kurskod:KEMKEM02
Kurslängd:25 Dagar
Gymnasiepoäng:100

Rekommenderade förkunskaper

Kemi 2, bygger på kursen kemi 1.

Förutsättningar

Litteratur

Syntes Kemi 2. Hensiksson A.
Förlag: Gleerups förlag.
ISBN13: 9789140674197

Formler och Tabeller, 2a uppl.
Förlag: Natur och Kultur.
ISBN13: 9789127422452